Atombomberna

Jag kommer framåt på uppgiften. Om jag säger "Eeeeeh" med några korta mellanrum lite då och då så får jag ihop en fem minuters lång redovisning. Däremot är det enbart fakta så med lite egna åsikter och lite annat jag tänkt tillägga så blir det säkert mer än fem minuter. Det gäller bara att komma ihåg allt också. Men fem minuter är inte så lång tid som jag tror. Det är väldigt lite tid. Så jag fixar nog det här!


Little Boy, den första atombomben som släpptes. Den släpptes i Hiroshima den 6:e Augusti 1945.


Enola Gay, planet som släppte Little Boy över Hiroshima.


Svampmolnet som orsakades av Little Boy.


Fat Man, den andra bomben som släpptes, denna över Nagasaki. Den skulle egentligen släppas över Kokura men det var molningt över staden så planet fortsatte mot deras andra mål nämligen Nagasaki. Molnen var egentligen kraftigare över Nagasaki men de bestämde att den skulle släppas där ändå.


Svampmolnet som orsakades av Fat Man.


Planet Bockscar efter att det fullbordat sitt uppdrag mot Nagasaki.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0